9 februari 2017

Andra dagen i klassen på särskolan idag gick bättre. Fortfarande väldigt stökigt men efter att ha pratat med hon som placerade ut oss har vi nu kommit fram till att jag ska, med en kille som har autism och inte gör något om dagarna mer än att gå runt i klassrummet, försöka ha hand om honom själv och försöka få in lite rutiner. Kanske försöka koppla bilder eller föremål till olika aktiviteter som t.ex. toalettbesök eller rast eller vad som. Det är jag ganska pepp på! Nu har ju inte jag någon autismutbildning eller sådant, men på ett boende jag jobbar extra på har de autism så jag vet ju vad det handlar om och hur det fungerar. Så förhoppningsvis ska då jag och han kunna få ha egna "lektioner" i ett hus ute på skolgården. Hur(eller ens OM) det kommer fungera är oklart, men jag ska verkligen försöka göra mitt bästa för att nå iallafall ett framsteg med honom. För jag tror att det skulle vara väldigt skönt för honom att få lite rutiner och veta vad han ska göra i skolan, och även för läraren som då kan rikta sin uppmärksamhet till de andra barnen i klassen. Detta kanske inte var det jag hade i åtanke när jag åkte ner till Sydafrika på praktik inom socialt arbete, och det är väl inte egentligen meningen att det är sånt vi ska göra här heller. Men kan jag förbättra vardagen lite för denna killen så åker jag härifrån med en känsla att jag fyllt en funktion, om än en liten en.
#1 - - Sistah:

Viktigt är ju då att läraren fortsätter rutinerna annars är ju ditt jobb med honom som bortblåst!

Svar: Ja.. det är ju det.. men om det så bara blir en grej hoppas jAghon fortsätter för bådas skull..
annatsydafrika.blogg.se